Photobucket

Wednesday, December 8, 2010

Hijrah  pemuda!!!

Alhamdulillah 
selama 1432 tahun lebih ,..telah bertapak ISLAM sebagai suatu sinar yang bergemerlapan dalam membimbing umat manusia ke jalan yang benar lagi diredhai Allah...tidak dapat dinafikan peranan pemuda ketika itu sangat mantap dalam membawa risalah Allah serta berintima' dengan dakwah junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w dalam siri-siri perjuangan untuk menegakkan agama Islam.

berkata Almarhum Syeikh Dr. Abdullah Nasih Ulwan dalam bukunya Hingga dimengerti Generasi Muda :

" Ketahuilah wahai kaum muda, bahawa kelompok orang-orang beriman yang bermarkas di Dar Al-Arqam dan yang dengan tangan mereka terwujud kemengan Islam, adalah para pemuda.Rasululah s.a.w ketika diutus berusia 40 tahun; Abu Bakar r.a. lebih muda 3 tahun daripada baginda ; Umar r.a 27 tahun , ;Uthman lebih muda daripada Rasulullah dan Ali r.a lebih muda daripada semuanya . Begitu pula Abdullah Bin Mas'ud ,Abdurrahman  bin Auf, al-Arqam bin Abu Arqam , Sa'id bin Zaid, Mus'ab bin Umair, Bilal bin Rabbah, Ammar Bin Yasir, dan berpuluh yang lainnya bahkan beratus-ratus semua mereka adalah pemuda.


      Para pemuda itulah yang memikul beban dakwah. Mereka itulah yang penuh kesabaran, yang pernah mengalami seksaan dan mahu berkorban demi dakwah. Mereka bekerja siang dan malam , mereka sebar dan wujudkan Islam itu dengan segala kekuatan demi terbentuknya negara dan kekuasaan Islam, pemerintahan dan kepimpinan kaum muslimin itu. Mereka tundukkan pemerintahan dua kerajaan besar ; Parsi dan Romawi. Kekuasaan mereka membentang sampai negeri Sind di Timur ;dan ke negeri Caspia, Armenia dan Rusia di utara dan masuk pula ke dalam pemerintahan mereka di Syam(syria) , Mesir, Cyrenaica di Libya, Tripoli dan daerah-daerah Afrika lainnya."

Jelas terpampang dalam lakaran sirah dan sejarah bahawa golongan pemuda merupakan aset berharga dalam jalan dakwah. Roh dan nafas perjuangan yang kental akhirnya membuahkan seribu satu makna dan kemanisan dalam dakwah. Kalau dahulu pemuda islam sebagai 'front line' dalam gerakan dakwah tetapi sekarang majoriti anak muda islam berada 'front line' dalam kemungkaran. Mereka gagah dalam kemaksiatan, lemas dalam hiburan..ke mana pergi ruh dan semangat pemuda islam zaman lampau??? Ayuh wahai pemuda!!! bangkit dari lenamu...kayuhan perlu diteruskan andai terhenti maka terjatuhla dikau..
kejarlah cita pemuda menuju syuhada...



No comments:

Post a Comment