Monday, November 15, 2010

Training The Leaders[SMK Yam Tuan Radin N.9]



“Adik –adik???”(fasi)
“Kami pemimpin!!!”(peserta)
“Say What??”(fasi)..
“Mantap!!” 3X(peserta)...


Begitulah  sahutan penuh bersemangat daripada  adik-adik peserta dalam program Training the Leaders, 13-14 november 2010 anjuran sekolah menengah Yam Tuan Radin Negeri Sembilan Dengan kerjasama AL-Fateh Consultant..

Alhamdulillah ,walaupun dalam – Exam mode (Bulan 11) - namun dengan adanya sedikit masa senggang sementara nak menghadapi paper  19 hb november ini,Alhamdulillah diri ini diberi peluang  untuk menjadi salah seorang daripada fasi dalam sebuah program kepimpinan bagi adik-adik peringkat sekolah menengah di Lukut,negeri sembilan.Program 2 hari 1 malam ini memberi sedikit sebanyak kenangan bahkan pengalaman dan pengajaran yang sangat bermanfaat buat adik-adik peserta juga khususnya kepada para fasilitator termasuklah  diri ini.

“Cikgu/abg,. asal dari mane?”..antara soalan wajib yang seringkali saya terima apabila berhadapan dengan adik-adik ketika berprogram dibumi semenanjung tanah air ini. Ya,mungkin sahaja kerana aura loghat saya yang sedikit istimewa dan jarang-jarang mereka dengari.Hehe..disebabkan asbab dialek yang sedikit berbeza tambah bersemi suasana perkenalan dengan adik-adik. Secara kebiasaannya,kita akan berasa tertanya-tanya dan perasaan inquiri dalam diri akan menebal sekiranya kita bertemu atau berhadapan dengan seseorang yang agak berbeza dengan kita. Begitulah hikmah ciptaan Allah S.W.T. dan kemuliaan al-Quran sebagai kalam dusturuna bagi umat manusia yang memberi aturan segala perkara .Benarlah ayat-ayat Allah dalam al-quran .

Firman Allah S.W.T : “Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal ”. [Al-Hujurat :13]


Berbalik kepada program tersebut, alhamdulillah segalanya berjalan dengan lancar dan banyak aktiviti yang menampakkan impak yang positif kepada adik-adik peserta walaupun pada peringkat awalnya,adik-adik peserta agak pasif dan malu-malu. Ya ..biasala..sedangkan pepatah menyebut..tak kenal maka tak cinta..bila dah kenal..tambah akrab dan bersemilah ukhwah..kan ..buktinya..slot demi slot adik-adik semakin agresif dalam menyuarakan pandangan dan komitmen.Alhamdulillah..semoga adik-adik peserta program Training The Leaders akan mara ke hadapan menjadi pemimpin yang berjiwa da'e ..insyaAllah. 


Tahniah kepada semua peserta dan team fasilitator 
[ akh TG,akh anuar,akh nazir , akh man , ukhti yana ,ukhti ain,ukhti mardhihah, ukhti majdeha,ukhti yati ]..  
  

[Lensa Aktiviti ]
ice breaking




LDK 

kami pemimpin!!!


checkpoint [explorace]


explorace 


riadah [1,2,..1,2 ]


teman-teman fasi





Kita adalah PEMIMPIN

Dalam kehidupan ini..perlu untuk kita semua sedari bahawa hakikat kepimpinan amat sinonim dengan diri kita. Bukan bermakna kita tidak memegang apa-apa taklifan[amanah/jawatan] maka kita terlepas dari konsep kepimpinan namun setiap orang mempunyai tanggungjawab atas segenap perkara yang dilakukan dan mengikut situasi dan keadaan masing-masing.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
"Setiap kamu adalah pemimpin dan setiap kamu akan ditanya mengenai kepimpinannya. Imam (Ketua Negara) adalah pemimpin dan akan ditanya mengenai kepimpinannya, Suami (bapa) adalah pemimpin dan akan ditanya mengenai kepimpinannya, Wanita pemimpin di rumah suaminya dan akan ditanya mengenai kepimpinannya, Orang Gaji adalah pemimpin kepada harta benda yang diamanahkan kepadanya dan dia akan ditanya mengenai kepimpinannya. Tiap-tiap kamu adalah pemimpin dan kamu akan ditanya mengenai kepimpinan kamu".
(Hadis Riwayat al-Bukhari, Muslim,
Abu Daud, al-Tirmizi dan Ahmad)

siiru a'ala barokatillah




3 comments:

  1. Salam... mantap sekali bang...teruskan perjuangan mendidik anak2 bngsa kita...yea..

    ReplyDelete
  2. subhanallah!

    semoga allah meredhai usahamu shbt sbg pemimipin.

    inshaallah!

    teruskn langkah juangmu!

    ReplyDelete
  3. nur solehah :
    ameen ya rabb..
    tiada daya dan upaya melainkan Izin Dan Bantuan-NYA..

    Ibnu Darwin :
    inshaAllah dik..
    ada kesempatan kita g sama..moga memberi manfaat..

    ReplyDelete