Thursday, March 29, 2012

Nyawa kepada perjuangan..

Bismillahirrahmaanirrahiim



Assalamualaikum wbt~

Semoga berada dlm redha dan maghfirahNya.. sihat dan tenang bernafas dalam jiwa hamba.

suatu ceritera yang dikongsikan oleh seorang sahabat, suka untuk saya kongsikan buat semua pengunjung laman sesawang saya ni. semoga beroleh menfaat ;



Tajuk: Nyawa kepada perjuangan..

PENGERTIAN
Nyawa kepada sesebuah perjuangan ialah KEBERKATAN. “Allah memberkati sesuatu perkara” tidak sama maksudnya dengan “Allah MEREDHAI sesuatu perkara” kerana pengertian berkat itu sendiri adalah jauh lebih mendalam..

Berkat dari sudut bahasa bermaksud berkembang atau bertambah.. lawan kpd berkat ialah Laknat..

Secara kasar, berkat bermaksud redha Allah yg berpanjangan.. manakala laknat bermaksud murka Allah yg berpanjangan..

Berkat seringkali dikaitkan dgn satu hadis yg menggambarkn pengertiannya secara menyeluruh: Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:”Makanan untuk seorang mencukupi untuk dua orang dan makanan untuk dua orang mencukupi untuk empat orang dan makanan untuk empat orang mencukupi untuk lapan orang.” HR Bukhari dan Muslim..

CONTOH

Mengimbau kisah Halimatus Saadiah, ibu susuan nabi yang mendapat barakah kerana menjaga kekasih agungNya. Unta yg pada mulanya terlalu uzur utk bergerak semasa mula2 mengambil nabi akhirnya berjaya bergerak lebih laju mengalahkn unta lain.. manakala ternakan2nya menjadi semakin sehat.

Jemaah Islam yg benar adalah jemaah islam yg berkat, dan berdiri diatas keberkatan. Jemaah ini akan dipandu oleh Allah.. sebagai contoh semasa tentera bergajah mahu masuk Makkah, Abdul Mutalib mempersilakan, kerana dia yakin Tuhan akan memberkati tempat suci tersebut. Dan sebagai bukti, Ababil menyerang tentera yg cuba menghancurkn kaabah.. tempat yg suci.

Semasa perang Hunain pula, kuantiti tentera Islam sedikit sebanyak meyakinkan pejuang2 agama Allah bahawa kemenangan berpihak kepada mereka disebabkn kekuatan kuantiti yg mereka ada. Namun, Allah menegur ‘kemegahan mereka terhadap kuantiti’ ketika kekalahan menghampiri mereka sehingga mereka merasakn bumi menjadi sempit, dan mereka berundur melarikn diri spt yg diceritakan dlm surah AtTaubah ayat 25.
"Sesungguhnya Allah telah menolong kamu (hai para mukminin) di medan peperangan yang banyak, dan (ingatlah) peperangan Hunain, yaitu diwaktu kamu menjadi congkak karena banyaknya jumlah (mu), maka jumlah yang banyak itu tidak memberi manfaat kepadamu sedikitpun, dan bumi yang luas itu telah terasa sempit olehmu, kemudian kamu lari kebelakang dengan bercerai-berai."[9:25]

Ternyata, tanpa redha Allah, kuantiti tidak memberi sebarang kesan kpd perjuangan.
Jelaslah bahawa tanpa redha dan berkat dari Allah, kita tidak akan mampu mencapai sesuatu perkara, sama ada perkara itu melibatkan urusan duniawi mahupun dalam urusan menegakkan agamaNya.

BERKAT DALAM KONTEKS JEMAAH
Pada jemaah yang melaksanakan syura itu ada keberkatan.. Dari Hasan radhiAllahu ‘anhu ia berkata, “Tidaklah suatu kaum bermusyawarah kecuali mereka memperoleh petunjuk agar urusan mereka mendapatkan bimbingan”..

Pernah satu ketika semasa Nabi SAW pergi ke masjid dan melihat ada dua kelompok. Satu kelompok sedang berzikir dan kelompok yang lain sedang berbincang mengenai Islam. Rasulullah pergi ke kelompok yg sedang berbincang mengenai Islam. Lalu dtg malaikat dan berkata kpd Rasulullah, bahawa sesungguhnya, ada seorang sahabat dtg ke masjid tetapi hanya duduk sahaja. Dia tidak mengikuti kelompok yg berzikir mahupun tidak bersama berbincang mengenai Islam, tetapi dia mendapat ganjaran seperti mana orang lain di dalam masjid ini dpt. Kerana berkat drpd dua kelompok tadi. Itulah berkat! Begitulah keberkatan berada di dalam jemaah… redha berpanjangan dari Allah melimpah kepada kita, berkat dari perjuangan sahabat2 kita yg lain walaupun kadangkala kita sibuk dengan urusan dunia dan peribadi.

Yakinlah disetiap program jemaah ada keberkatan, biarlah program itu hanya riadah, liqa’ dan makan bersama, namun insyaAllah sentiasa ada hadiah dari Allah berupa semangat dan ketenangan dariNya setiap kali kita selesai dari program-program jemaah.

Subhanallah..

Jadi, apa pun yang kita lakukan dalam kehidupan ini mestilah hasilnya adalah untuk ketaatan kepada Allah, barulah semua apa yang dilakukan itu beroleh berkat. Salah satu cara meraih keberkatan ialah dengan berjuang di jalanNya.. jangan pernah berundur walau ditimpa susah, kerana salah satu perkara yg dimurkai dan dilaknat Allah ialah apabila kita meninggalkan perkara yang kita tahu kebenarannya; sepertimana kisah dalam surah an nisa ayat 51 dan 52.

" Apakah kamu tidak memperhatikan orang-orang yang diberi bahagian dari Al kitab? Mereka percaya kepada jibt dan thaghut[309], dan mengatakan kepada orang-orang Kafir (musyrik Mekah), bahwa mereka itu lebih benar jalannya dari orang-orang yang beriman." [4:51]

"Mereka itulah orang yang dikutuki Allah. Barangsiapa yang dikutuki Allah, niscaya kamu sekali-kali tidak akan memperoleh penolong baginya."[4:52]

Moga berkat Allah pada kehidupan kita, kehidupan keluarga kita, serta masa depan kita hasil keikhlasan kita berjuang menegakkan agamaNya, insyaAllah~



credit kpd sahabat yang berkongsi cerita ini...jazakumullahu khair kathir

Saturday, March 24, 2012

Siapa Aku? (Sebuah Puisi Biografi Syeikh Ahmad Yasin)



Lahirku di Kampung Al-Jaurah,
Selatan Tebing Gaza, 1938 Masihiah,
Tercetus perang 1948, familiku berpindah,
Mengharung kaki menuju Ghazzah. (Gaza)

Tika asyik beriadah bersama teman,
Malang menimpa, aku terhumban,
Lumpuh seluruh badan,
Namun, kutekad kekuatan,
Lumpuhku tidak bisa menghalang pergerakan,
Minda, fikiran, tadbir jua amalan...

Kutamatkan pengajian sekolah,
Kuteruskan ke Universiti Ain Syams, padah,
Setahun berlalu dan aku terpaksa berhenti,
Hati yang terhiris itulah,
Yang kubawa ke Mesir gagah,
Kukenal Ikhwan, sertai jamaah.

Di Palestin,
Akulah guru, mengajar tatatertib,
Berkhutbah di masjid, akulah khatib,
Akulah pengasas Majma' Islami,
Pada 70-an tekad bersemi.

1983, aku ditangkap dituduh,
Pengasas Majd Mujahidin pembunuh,
13 tahun penjara, mahkamah menyuruh,
Namun terbebas selepas bulan kesepuluh.

Kuasaskan lagi gerakan HAMAS,
Gerakan Penentangan Islamiah, kemas,
1987, HAMAS berdiri tegas!

Sekali lagi, ditangkap askar Yahudi,
Dihukum penjara seumur abadi,
Ditambah 15 tahun lagi,
Kerana mengasas HAMAS menggempa Yahudi!

Makin hari, kumakin lemah, di penjara,
Pandangan kananku hilang mutiara,
Mata kiriku kabur, terseksa didera,
Penyakitku kronik, dihantar ke Hospital Penjara.

Subuh 1 Oktober 1997 barakah,
Aku dibebas dengan janji payah,
Antara Jordan & Israel laknatullah,
Selepas serangan Khalid Masy'al tergagal, musnah.

Kusenyum, kulihat
Intifadah Aqsa, bangkitnya ummat,
Menentang, melawan Zionis penjajah laknat,
Hingga terbunuh jua tercedera berat.

Pagi,
Malam Isnin aku bersolat sendiri,
Munajatku mohon ke hadrat Ilahi,
Agar ganjaran Syahid diberi di sisi,
Dan kuniat puasa di pagi hari.

Masjid, 22 Mac 2004 - Fajarnya,
Usai solat Subuh, tiada lama hanya,
Tika berjalan pulang, aduh sakitnya,
Tiada rasa nyeri, pulanglah,
Pulanglah ke hadrat Tuhanku, Allah,
Haruman syurgawi, rohpun terbanglah,
Duniaku, pisahlah,
Nyata kerananya dan kerana-Nya aku lelah...

Akulah Syeikh Ahmad Ismail Yasin!
Siapa kamu?
Apa yang kamu telah sumbangkan untuk agama Allah?

# semoga ruh dan fikrah perjuangan as-syahid syeikh ahmad yassin mekar dan subur
dalam jiwa pemuda pemudi islam.

[sempena memperingati tarikh pemergian beliau -22 mac 2004 ]

Friday, March 23, 2012

Ketika Cinta Berhalaqah ;edisi 1: "mesti punya sifat malu "

alhamdulillah,lafaz syukur kepada Allah s.w.t yang maha berkuasa atas segala sesuatu.

petang semalam,khamis ,setelah lama tidak bertemu...alhamdulillah siri 1 agenda kcB penggal ni akhirnya bermula bersama adik-adik klebang besar setelah hampir beberapa bulan tertangguh sebab percutian adik-adik dan kesibukan aku sebagai musafir ilmu di bumi semenanjung ini..


dimulakan dengan al-fatihah,sesi diskusi ilmiah kami mulai.

"malu itu..apa sih?"(macam soalan kepada mbak bintun nahl dlm kcB pula bunyinya)


soalku kepada adik-adik sebagai memulakan perbincangan. Mereka lebih banyak berdiam daripada berkata..huh!..mungkin engin tak panas lagi ni..dan barangkali mereka ingin mendengar penjelasan dariku terlebih dahulu..takpalah..bagi sedikit masa untuk mereka 'warming-up' dan mereka malu-malu kucing agaknya..ha2..nak kena 'brain-wash' lah jawabnya..hehe..

sesi diskusi diteruskan dengan huraian berbekalkan kefahaman dan buku-buku rujukan khusus berkaitan dengan sifat malu dalam islam.


huraian ;
malu ialah perasaan dalam jiwa yang tidak sanggup membuat sesuatu yang mendatangkan keburukan serta mengelakkan diri dari terlibat dalam perkara-perkara yang dianggap tidak baik oleh orang ramai. Perasaan inilah yang memelihara persaudaraan dan perasaan kemanusiaan sejagat dan menyebabkan seseorang menahan dri dari melakukan keburukan dan kedurjanaan.

Sifat malu yang dimaksudkan dalam Islam sebagai sifat yang mulia adalah sifat yang lahir antara sifat takut dan menjaga diri diri daripada dosa dan bukannya seperti yang difahami dari segi bahasa. Sifat malu untuk berdepan dengan kenyataan hidup, malu untuk menyatakan kebenaran bukanlah al-hayaa` yang dimaksudkan dalam hadits bahkan dalam Bahasa Arab ia dipanggil khawar dan sifat tersebut adalah antara sifat yang tercela dalam Islam.
hadith nabi s.a.w ;

[١٥٤] ٥٩ (٣٦)- حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَعَمْرٌو النَّاقِدُ وَزُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ قَالُوا حَدَّثَنَا سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ عَنْ الزُّهْرِيِّ عَنْ سَالِمٍ عَنْ أَبِيهِ سَمِعَ النَّبِيّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَجُلًا يَعِظُ أَخَاهُ فِي الْحَيَاءِ فَقَالَ الْحَيَاءُ مِنْ الْإِيمَانِ

Abu Bakr bin Abi Syaibah, `Amar al-Naqid dan Zuhair bin Harb telah meriwayatkan kepada kami, mereka berkata: Sufyan bin Uyaynah telah meriwayatkan kepada kami daripada al-Zuhri daripada Salim daripada ayahnya bahawa Nabi s.a.w. mendengar seorang lelaki menasihati saudaranya berhubung malu maka baginda bersabda[1]: “Malu itu adalah sebahagian daripada iman.”


Hadis riwayat Imran bin Husaini ra., ia berkata: Nabi saw. pernah bersabda:
"Malu itu tidak datang kecuali dengan membawa kebaikan." - (Shahih Muslim No.53)

sebab itulah sifat malu juga dapat melahirkan beberapa sifat mulia yang lain seperti sifat benar, amanah, sifat ingin maju dan sebagainya. Seseorang yang memiliki sifat malu tidak akan merokok kerana perbuatan itu boleh merosakkan kesihatan diri sendiri.

dan disingkatkan point-point utama berkaitan sifat malu sebagai pengajaran kepada kita semua ;
1. sifat malu ialah salah satu cabang bagi kesempurnaan iman.
2. sifat malu dapat menjaga maruah kehormatan diri dan menjadikan seseorang itu
bermaruah.
3. sifat malu adalah asas bagi kemuliaan akhlak individu muslim.
4. orang malu akan memperolehi kebaikan ,kemajuan, serta kemuliaan hidup di dunia
dan akhirat.
5. sifat malu bermaksud malu melakukan maksiat bukannya malu dalam menyatakan
kebenaran dan dalam usaha mencari ilmu.

artikel lain yang turut menjelaskan berkaitan sifat malu dalam islam ;
link ; http://www.iluvislam.com/tazkirah/nasihat/1650-milikilah-sifat-malu.html?sms_ss=blogger&at_xt=4d511b187fa39ac3%2C0

bersambung pada siri kcB yang seterusnya....insyaAllah.

kembara ironi 2012

dengan lafaz hamdallah..

syukur dipanjatkan kepada Allah s.w.t kerana memberi ruang dan kesempatan untuk ironi 2012 atau nama lainnya Irfaan (KML) Reunion Interaction 2012 [IRONI 2012] yang telah berjaya dilaksanakan oleh adik-adik generasi pimpinan batch 09/10 KML bersama dengan alumni irfaan yang terdiri daripada pelbagai generasi..


Program 3hari dua malam ini dibuat pada 16-18 mac 2012 dan bertempat di madrasah di lembah pantai ,kerinchi.

sudah lama tidak tidak bertemu dengan sahabat-sahabat irfaan, emm..apalagi mendengarkan sahaja perkhabaran adanya IRONI ..sangat gembira...dan bertekad akan menjadi salah seorang peserta IRONI...

kusangka panas hingga ke petang ..rupanya hujan di tengah hari..huhu..terpaksa tangguh keinginan bersama sahbat2 dalam program IRONI atas urusan2 yang lebih penting...tapi alhamdulillah..kesempatan masih terbuka apabila urusan yang difikirkan 3 hari dua malam rupa-rupanya hanya memakan 2hari..syukur ya rabb..dipendekkan cerita..dapatlah juga akhirnya diriku terpacak di tempat program ironi 2012..walaupaun menjadi peserta yang paling lambat hadir pada pukul 1.00am pada hari ke-3...dan memang tertinggal banyak slot yang menarik dan mencabar..'ndak kesahla kataku yang penting sampai dan puas'..hehe

hari ketiga..lebih kepada sesi khulasah dan perkongsian daripada pimpinan alumni irfaan yang diterajui oleh sdra fadhil...usai perbincangan dibuat pula resolusi..akhirnya kata sepakat dicapai..IRONI 3 akan dibuat pada sesi akan datang dan juga family day irfaan akan menyusul sem hadapan..insyaallah..semoga dimudahkan Allah..

trailer yang gempaQ..credit to lensa cahaya.com
http://www.youtube.com/watch?v=1QG8f1mNa0M&feature=youtu.be

Thursday, March 1, 2012

Menelusuri dakwah Rasulullah s.a.w ; Mesti punya Seni dan Strategi dalam dakwah

Sehingga hari ini kita dapat melihat bahawa setiap komuniti dalam lapisan masyarakat mempunyai kehendak dan keinginan yang berbeza. Karenah yg beraneka ragam, citarasa dan sifat dominan yg bermacam-macam. Si anak kecil dgn ragamnya, sang pemuda dgn caranya, golongan profesional dengan gayanya,sang penghibur dengan hiburannya, politikus dengan corak pemikirannya, dan golongan bukan islam dengan pegangannya . Inilah cabaran kepada golongan pendakwah yang mencabar daya dan institusi gerak kerja dakwah agar menjadi fleksibel,komprehensif dan bermutu sebagai salah satu wasilah ke arah bidayatul hidayah. InsyaAllah..

gambar ihsan

Persoalannya adakah situasi hari ini tidak ada gambaran dan panduan daripada al-quran dan as-sunnah?...buka mata sejelas-jelasnya.. Jawapan sudah ada didepan mata, ibrah dari sirah nabawiyah jelas menampakkan betapa dakwah nabi dan para sahabat sangat tersusun dan mantap sehingga melahirkan generasi terbaik yakni generasi sahabat yang dikenali sebagai generasi al-Quran yang terdiri daripada bermacam –macam golongan ;anak muda,golongan korporat,pemimpin,panglima-panglima perang dll.

Firman Allah s.w.t;
“Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan dia adalah keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka. Kamu lihat mereka ruku' dan sujud mencari karunia Allah dan keridhaan-Nya, tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud. Demikianlah sifat-sifat mereka dalam Taurat dan sifat-sifat mereka dalam Injil, yaitu seperti tanaman yang mengeluarkan tunasnya maka tunas itu menjadikan tanaman itu kuat lalu menjadi besarlah dia dan tegak lurus di atas pokoknya; tanaman itu menyenangkan hati penanam-penanamnya karena Allah hendak menjengkelkan hati orang-orang kafir (dengan kekuatan orang-orang mukmin). Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang saleh di antara mereka ampunan dan pahala yang besar.”
(Surah Al Fath : 29)

maka ‘secret recipe ‘ perlu dikenal pasti dengan segera. Seni dalam dakwah...itulah kalimat yg jelas menggambarkan solusi yang perlu ada dalam diri pendakwah.

sebuah cerita yang menarik utk dikongsi ;
pendekatan dakwah kiai ahmad dahlan dalam mendekati jiwa pemuda.[minit ke 5;41]
filem indonesia ; "sang pencerah"
link : http://www.youtube.com/watch?v=_sJJHufUuC0




Firman Allah yang bermaksud: “Serulah kepada jalan tuhan kamu dengan cara hikmah, nasihat yang baik dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang baik. ” (Al-Nahl; 125)

Ahli tafsir telah menghuraikan maksud tiga cara tersebut:

Hikmah
Iaitu keterangan yang jitu dan tepat yang dapat meyakinkan dan menghilangkan keraguan, dengan memasukkan roh tauhid dengan akidah iman, dalil-dalil dan keterangan-keterangan yang jelas sehingga meyakinkan akal. Termasuk dalam hikmah ialah dengan menggunakan susunan kata-kata yang biasa dan senang diterima akal dan bukannya menggunakan kata-kata yang tidak difahami atau sukar difahami oleh penerima dakwah sepertimana yang dilakukan oleh Rasullullah SAW.

Nasihat Yang Baik(Mauizah Hasanah)
Iaitu huraian–huraian yang memberi petunjuk dan nasihat yang dapat menyedarkan dan membuka pintu hati untuk mentaati semua pertunjuk Islam. Huraian-huraian ini dilakukan dengan jelas dan tanpa menyakitkan hati orang lain. Metode ini ditujukan kepada orang-orang yang menerima dan sudah komited dengan prinsip dan fikrah Islam. Mereka tidak memerlukan kecuali nasihat untuk mengingatkan, memperlembutkan hati, dan menjernihkan segala kekeruhan yang wujud.

Berdialog Dengan Cara Yang Baik
Iaitu memberi hujah atau bukti-bukti yang dapat menolak sanggahan dan pendapat lawan. Menurut Amin Ahsan Ishlahi, metode mujadalah hasanah adalah metode yang diizinkan oleh al-Quran, iaitu dengan pendakwah memberi penjelasan kepada pihak lawan dengan menggunakan prinsip-prinsip dan kesimpulan logik agar dapat agar mereka dapat merenungkannya, menerima kebenaran atau tidak menentang seruan dakwah lagi.

Dakwah yang hendak dilakukan hendaklah mengikut metologi yang ditunjukkan oleh para Nabi dan Rasul, panduan al-Quran dan Hadis Nabi atau dakwah yang hendak dijalankan mencapai matlamatnya. Di samping itu, dakwah tidak hanya terhad kepada seruan secara lisan, tetapi juga harus menggunakan media yang luas dan terkini asalkan tidak bercanggah dengan ajaran islam. Golongan pendakwah yang menyeru manusia ke arah kebenaran haruslah terlebih dahulu mempraktikkan akhlak islam dan mempunyai sifat-sifat yang ditunjukkan. Yang jelas , Pendakwah akan terus berhadapan dengan pelbagai tribulasi dalam usahanya untuk menyampaikan kebenaran kerana ia merupakan satu sunnah perjuangan.

satu bahan bacaan yang baik untuk dihadam buat sang duat;


"Dakwah merupakan idiom yang menggegarkan sukma kita para Mukmin kerana inilah jalan juang yang ditempuh oleh para Ambiya’ wal Mursalin. Dakwah di sepanjang zaman telah mengharungi jalan panjang perjuangan, merentasi hamparan bongkah benua, merenangi gelombang lautan terhampar luas, dan menembusi tembok kekuasaan. Dalam rakaman langit Sirah, perjuangan dakwah Nabi SAW di kota Mekah telah berjaya menembusi bongkah dan karang jahiliah Arab Mekah berjalan secara rahsia selama tiga tahun. Baginda SAW telah memilih unsur-unsur terpilih di kalangan peserta pertama generasi dakwah. Seruan merayap dari telinga ke telinga, dan akhirnya menyatu di lubuk hati. Generasi al-Quran telah dipasak dengan keupayaan terbaik dalam menyampaikan dakwah. Tahapan pertama ini memerlukan kesediaan yang tinggi dan berstrategi, bukan digarap sambil lewa. Perjalanan dakwah semakin mencabar apabila memasuki fasa kedua yang merupakan perintah Allah SWT kepada Nabi SAW, dan fasa ini merupakan ujian kepada pendakwah kerana penentangan secara terbuka golongan musyirikin terhadap para pendakwah. Dakwah Islam dilihat mencabar sistem yang ada dan menjadi pesaing kepada apa yang mereka imani selama ini. Para sahabat telah mengalami pembantaian dan diserkap dengan sejuta kesakitan seperti yang dialami oleh susuk besar dakwah seperti Kaabab Ar a’rat yang dibaringkan diatas bara api yang membakar sehingga lemak badannya telah memadamkan bara api tersebut. Tercatat dalam sketsa penderitaan ini adalah pejuang muslimat tersohor, Sumaiyyah yang gugur sebagai syuhada akibat mempertahankan kemuliaan akidah. "

mudah-mudahan ada manfaat buat semua.