Photobucket

Thursday, March 29, 2012

Nyawa kepada perjuangan..

Bismillahirrahmaanirrahiim



Assalamualaikum wbt~

Semoga berada dlm redha dan maghfirahNya.. sihat dan tenang bernafas dalam jiwa hamba.

suatu ceritera yang dikongsikan oleh seorang sahabat, suka untuk saya kongsikan buat semua pengunjung laman sesawang saya ni. semoga beroleh menfaat ;



Tajuk: Nyawa kepada perjuangan..

PENGERTIAN
Nyawa kepada sesebuah perjuangan ialah KEBERKATAN. “Allah memberkati sesuatu perkara” tidak sama maksudnya dengan “Allah MEREDHAI sesuatu perkara” kerana pengertian berkat itu sendiri adalah jauh lebih mendalam..

Berkat dari sudut bahasa bermaksud berkembang atau bertambah.. lawan kpd berkat ialah Laknat..

Secara kasar, berkat bermaksud redha Allah yg berpanjangan.. manakala laknat bermaksud murka Allah yg berpanjangan..

Berkat seringkali dikaitkan dgn satu hadis yg menggambarkn pengertiannya secara menyeluruh: Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:”Makanan untuk seorang mencukupi untuk dua orang dan makanan untuk dua orang mencukupi untuk empat orang dan makanan untuk empat orang mencukupi untuk lapan orang.” HR Bukhari dan Muslim..

CONTOH

Mengimbau kisah Halimatus Saadiah, ibu susuan nabi yang mendapat barakah kerana menjaga kekasih agungNya. Unta yg pada mulanya terlalu uzur utk bergerak semasa mula2 mengambil nabi akhirnya berjaya bergerak lebih laju mengalahkn unta lain.. manakala ternakan2nya menjadi semakin sehat.

Jemaah Islam yg benar adalah jemaah islam yg berkat, dan berdiri diatas keberkatan. Jemaah ini akan dipandu oleh Allah.. sebagai contoh semasa tentera bergajah mahu masuk Makkah, Abdul Mutalib mempersilakan, kerana dia yakin Tuhan akan memberkati tempat suci tersebut. Dan sebagai bukti, Ababil menyerang tentera yg cuba menghancurkn kaabah.. tempat yg suci.

Semasa perang Hunain pula, kuantiti tentera Islam sedikit sebanyak meyakinkan pejuang2 agama Allah bahawa kemenangan berpihak kepada mereka disebabkn kekuatan kuantiti yg mereka ada. Namun, Allah menegur ‘kemegahan mereka terhadap kuantiti’ ketika kekalahan menghampiri mereka sehingga mereka merasakn bumi menjadi sempit, dan mereka berundur melarikn diri spt yg diceritakan dlm surah AtTaubah ayat 25.
"Sesungguhnya Allah telah menolong kamu (hai para mukminin) di medan peperangan yang banyak, dan (ingatlah) peperangan Hunain, yaitu diwaktu kamu menjadi congkak karena banyaknya jumlah (mu), maka jumlah yang banyak itu tidak memberi manfaat kepadamu sedikitpun, dan bumi yang luas itu telah terasa sempit olehmu, kemudian kamu lari kebelakang dengan bercerai-berai."[9:25]

Ternyata, tanpa redha Allah, kuantiti tidak memberi sebarang kesan kpd perjuangan.
Jelaslah bahawa tanpa redha dan berkat dari Allah, kita tidak akan mampu mencapai sesuatu perkara, sama ada perkara itu melibatkan urusan duniawi mahupun dalam urusan menegakkan agamaNya.

BERKAT DALAM KONTEKS JEMAAH
Pada jemaah yang melaksanakan syura itu ada keberkatan.. Dari Hasan radhiAllahu ‘anhu ia berkata, “Tidaklah suatu kaum bermusyawarah kecuali mereka memperoleh petunjuk agar urusan mereka mendapatkan bimbingan”..

Pernah satu ketika semasa Nabi SAW pergi ke masjid dan melihat ada dua kelompok. Satu kelompok sedang berzikir dan kelompok yang lain sedang berbincang mengenai Islam. Rasulullah pergi ke kelompok yg sedang berbincang mengenai Islam. Lalu dtg malaikat dan berkata kpd Rasulullah, bahawa sesungguhnya, ada seorang sahabat dtg ke masjid tetapi hanya duduk sahaja. Dia tidak mengikuti kelompok yg berzikir mahupun tidak bersama berbincang mengenai Islam, tetapi dia mendapat ganjaran seperti mana orang lain di dalam masjid ini dpt. Kerana berkat drpd dua kelompok tadi. Itulah berkat! Begitulah keberkatan berada di dalam jemaah… redha berpanjangan dari Allah melimpah kepada kita, berkat dari perjuangan sahabat2 kita yg lain walaupun kadangkala kita sibuk dengan urusan dunia dan peribadi.

Yakinlah disetiap program jemaah ada keberkatan, biarlah program itu hanya riadah, liqa’ dan makan bersama, namun insyaAllah sentiasa ada hadiah dari Allah berupa semangat dan ketenangan dariNya setiap kali kita selesai dari program-program jemaah.

Subhanallah..

Jadi, apa pun yang kita lakukan dalam kehidupan ini mestilah hasilnya adalah untuk ketaatan kepada Allah, barulah semua apa yang dilakukan itu beroleh berkat. Salah satu cara meraih keberkatan ialah dengan berjuang di jalanNya.. jangan pernah berundur walau ditimpa susah, kerana salah satu perkara yg dimurkai dan dilaknat Allah ialah apabila kita meninggalkan perkara yang kita tahu kebenarannya; sepertimana kisah dalam surah an nisa ayat 51 dan 52.

" Apakah kamu tidak memperhatikan orang-orang yang diberi bahagian dari Al kitab? Mereka percaya kepada jibt dan thaghut[309], dan mengatakan kepada orang-orang Kafir (musyrik Mekah), bahwa mereka itu lebih benar jalannya dari orang-orang yang beriman." [4:51]

"Mereka itulah orang yang dikutuki Allah. Barangsiapa yang dikutuki Allah, niscaya kamu sekali-kali tidak akan memperoleh penolong baginya."[4:52]

Moga berkat Allah pada kehidupan kita, kehidupan keluarga kita, serta masa depan kita hasil keikhlasan kita berjuang menegakkan agamaNya, insyaAllah~



credit kpd sahabat yang berkongsi cerita ini...jazakumullahu khair kathir

No comments:

Post a Comment