Photobucket

Friday, March 23, 2012

Ketika Cinta Berhalaqah ;edisi 1: "mesti punya sifat malu "

alhamdulillah,lafaz syukur kepada Allah s.w.t yang maha berkuasa atas segala sesuatu.

petang semalam,khamis ,setelah lama tidak bertemu...alhamdulillah siri 1 agenda kcB penggal ni akhirnya bermula bersama adik-adik klebang besar setelah hampir beberapa bulan tertangguh sebab percutian adik-adik dan kesibukan aku sebagai musafir ilmu di bumi semenanjung ini..


dimulakan dengan al-fatihah,sesi diskusi ilmiah kami mulai.

"malu itu..apa sih?"(macam soalan kepada mbak bintun nahl dlm kcB pula bunyinya)


soalku kepada adik-adik sebagai memulakan perbincangan. Mereka lebih banyak berdiam daripada berkata..huh!..mungkin engin tak panas lagi ni..dan barangkali mereka ingin mendengar penjelasan dariku terlebih dahulu..takpalah..bagi sedikit masa untuk mereka 'warming-up' dan mereka malu-malu kucing agaknya..ha2..nak kena 'brain-wash' lah jawabnya..hehe..

sesi diskusi diteruskan dengan huraian berbekalkan kefahaman dan buku-buku rujukan khusus berkaitan dengan sifat malu dalam islam.


huraian ;
malu ialah perasaan dalam jiwa yang tidak sanggup membuat sesuatu yang mendatangkan keburukan serta mengelakkan diri dari terlibat dalam perkara-perkara yang dianggap tidak baik oleh orang ramai. Perasaan inilah yang memelihara persaudaraan dan perasaan kemanusiaan sejagat dan menyebabkan seseorang menahan dri dari melakukan keburukan dan kedurjanaan.

Sifat malu yang dimaksudkan dalam Islam sebagai sifat yang mulia adalah sifat yang lahir antara sifat takut dan menjaga diri diri daripada dosa dan bukannya seperti yang difahami dari segi bahasa. Sifat malu untuk berdepan dengan kenyataan hidup, malu untuk menyatakan kebenaran bukanlah al-hayaa` yang dimaksudkan dalam hadits bahkan dalam Bahasa Arab ia dipanggil khawar dan sifat tersebut adalah antara sifat yang tercela dalam Islam.
hadith nabi s.a.w ;

[١٥٤] ٥٩ (٣٦)- حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَعَمْرٌو النَّاقِدُ وَزُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ قَالُوا حَدَّثَنَا سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ عَنْ الزُّهْرِيِّ عَنْ سَالِمٍ عَنْ أَبِيهِ سَمِعَ النَّبِيّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَجُلًا يَعِظُ أَخَاهُ فِي الْحَيَاءِ فَقَالَ الْحَيَاءُ مِنْ الْإِيمَانِ

Abu Bakr bin Abi Syaibah, `Amar al-Naqid dan Zuhair bin Harb telah meriwayatkan kepada kami, mereka berkata: Sufyan bin Uyaynah telah meriwayatkan kepada kami daripada al-Zuhri daripada Salim daripada ayahnya bahawa Nabi s.a.w. mendengar seorang lelaki menasihati saudaranya berhubung malu maka baginda bersabda[1]: “Malu itu adalah sebahagian daripada iman.”


Hadis riwayat Imran bin Husaini ra., ia berkata: Nabi saw. pernah bersabda:
"Malu itu tidak datang kecuali dengan membawa kebaikan." - (Shahih Muslim No.53)

sebab itulah sifat malu juga dapat melahirkan beberapa sifat mulia yang lain seperti sifat benar, amanah, sifat ingin maju dan sebagainya. Seseorang yang memiliki sifat malu tidak akan merokok kerana perbuatan itu boleh merosakkan kesihatan diri sendiri.

dan disingkatkan point-point utama berkaitan sifat malu sebagai pengajaran kepada kita semua ;
1. sifat malu ialah salah satu cabang bagi kesempurnaan iman.
2. sifat malu dapat menjaga maruah kehormatan diri dan menjadikan seseorang itu
bermaruah.
3. sifat malu adalah asas bagi kemuliaan akhlak individu muslim.
4. orang malu akan memperolehi kebaikan ,kemajuan, serta kemuliaan hidup di dunia
dan akhirat.
5. sifat malu bermaksud malu melakukan maksiat bukannya malu dalam menyatakan
kebenaran dan dalam usaha mencari ilmu.

artikel lain yang turut menjelaskan berkaitan sifat malu dalam islam ;
link ; http://www.iluvislam.com/tazkirah/nasihat/1650-milikilah-sifat-malu.html?sms_ss=blogger&at_xt=4d511b187fa39ac3%2C0

bersambung pada siri kcB yang seterusnya....insyaAllah.

No comments:

Post a Comment